O nas

PWR Racing Team to zespół utworzony przez grupę studentów z Politechniki Wrocławskiej w 2009 roku. Dziś nasz zespół tworzy ponad 70 studentów z różnych wrocławskich uczelni, a wciąż łączy nas ten sam cel – budowa bolidu wyścigowego i start w międzynarodowych zawodach Formula Student.

 

W każdym sezonie projektujemy i budujemy nowy samochód, co roku udoskonalając poszczególne elementy. Dotychczas w naszym garażu powstało już osiem modeli.

 

Historia naszego zespołu sięga 2009 roku, kiedy to pojawiliśmy się na torze Silverstone z wirtualnym projektem RT-09. Rok później zaprezentowaliśmy pierwszy zbudowany przez nas bolid RT-01. Doświadczenia zdobywane na przestrzeni kolejnych lat, pozwoliły nam na ukończenie wyścigu Endurance po raz pierwszy w sezonie 2013. Ten przełomowy moment sprawił, że postanowiliśmy na nowo zdefiniować naszą strategię i oprzeć kolejne projekty na sprawdzonych metodach. Stworzyliśmy solidne fundamenty dla rozwoju, na których kolejni członkowie będą budować sukcesy zespołu.

W sezonie 2016/2017 jako pierwszy polski zespół w historii wygraliśmy jedną z edycji zawodów Formuły Student, pokonując 50 innych zespołów na torze Ricardo Paletti we Włoszech. Zdobyliśmy też wysokie miejsca na pozostałych edycjach zawodów, o czym więcej poniżej.

70

osób w zespole

7

działów

8

zbudowanych bolidów

Formula Student powstała, aby rozwijać innowacyjne rozwiązania motoryzacyjne już na etapie kształcenia młodych inżynierów. Obecnie jej rolę eksponuje wypowiedź Ross’a Brawn’a patrona Formuły Student z IMechE oraz byłego członka team’u Mercedes Formuły 1:

„Pozostały dwie innowacyjne formy motorsportu: Formuła 1 i Formula Student”.

FS jest inicjatywą, która zrodziła się w 1978 roku, w wyniku wspólnych rozmów koncepcyjnych na Uniwersytecie Houston dr Kurt’a M. Marshek’a z międzynarodową organizacją SAE International. Głównym celem projektu jest organizacja zawodów dla studentów, podczas których każdy z zespołów ma za zadanie skonstruować własny bolid, by następnie wystartować w wyścigu. Pierwszy z nich odbył się w 1981 r., w Austin, pod patronatem Texas University.

FS jest inicjatywą, która zrodziła się w 1978 roku, w wyniku wspólnych rozmów koncepcyjnych na Uniwersytecie Houston dr Kurta M. Marsheka z międzynarodową organizacją SAE International.

Organizowane na całym świecie zawody Formula Student są swego rodzaju areną zmagań młodych inżynierów. W światowym rankingu Mazur Events widnieje ponad 550 zespołów budujących bolidy z silnikiem spalinowym, z których najlepszą piątkę w ogólnoświatowej klasyfikacji stanowią:

  • Rennteam Uni Stuttgart (Universität Stuttgart)
  • Penn State Racing (University of Pennsylvania)
  • AMZ Racing Team (ETH Zürich)
  • KA-RaceIng (Karlsruhe University of Technology)
  • MIT Motorsports (Massachusetts University of Technology)

PWR Racing Team plasuje się na 13 miejscu. światowego rankingu, będąc w nim jednocześnie 5. zespołem w Europie.

Dziś najbardziej prestiżowe zawody organizowane przez Formula SAE International odbywają się w Teksasie i Kalifornii. Na przestrzeni lat powstawały na licencji organizacji FSAE także ich edycje na innych kontynentach, m.in. w:

  • Japonii (2003)
  • Brazylii (2004)
  • Australii i Azji (2000)

Wśród europejskich  edycji Formula Student  do najbardziej znanych należą te odbywające się w:

  • Wielkiej Brytanii (1998), gdzie za organizację zawodów odpowiada prestiżowa instytucja zrzeszająca inżynierów – IMechE.
  • Niemczech (2006)
  • Włoszech (2005)
  • Austrii (2009)

Duch zawodów nie tkwi jednak wyłącznie w samym wyścigu, który jest zwieńczeniem działalności zespołu, ale głównie w pracach projektowo-konstrukcyjnych, prowadzonych w ciągu roku przez drużyny z całego świata. Zawody dzielą się na tzw. konkurencje statyczne i dynamiczne, które tworzą pulę 1000 punktów. Wśród konkurencji statycznych wyróżniamy:

  • Engineering Design (150 pkt.) – prezentacja projektu bolidu od strony koncepcyjnej i zastosowanych rozwiązań technologicznych,
  • Cost & Sustainability Analysis (100 pkt.) – prezentacja kosztorysu bolidu opierający się na maksymalnej redukcji wydanych środków,
  • Business Presentation (75 pkt.) – prezentacja biznesplanu potencjalnej firmy motoryzacyjnej produkującej samochody oparte na bolidach konstruowanych przez zespół.

Konkurencje dynamiczne dzielą się na:

  • Endurance  (300 pkt.) – pokonanie trasy 22 km przy zmianie kierowców w połowie trasy,
  • Autocross (150 pkt.) – pokonanie toru na czas, przy czym każdemu kierowcy przysługują 2 podejścia,
  • Efficiency (100 pkt.) – zużycie paliwa w trakcie wyścigu,
  • Acceleration (75 pkt.) – przyspieszanie bolidu na prostym odcinku o długości 75 m,
  • Skidpad (50 pkt.) – przejazd bolidu po ciasnym torze w kształcie ósemki.
2017

Bolid RT-08.

Samochód wystartował w zawodach Formula SAE Italy 2017, FS Czech Republic, FS Germany oraz FS Hungary.

Formula SAE Italy (51 zespołów)

1. miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów

1. miejsce Business Presentation

1. miejsce Acceleration

2. miejsce Skid Pad

2. miejsce Autocross

2. miejsce Endurance

3. miejsce Design Event

Formula Student Czech Republic (33 zespoły)

1. miejsce Acceleration

2. miejsce Design Event

2. miejsce w wyścigu głównym Endurance

3. miejsce Business Presentation

3. miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów

Formula Student Germany (65 zespołów)

8. miejsce Design Event

10. miejsce w klasyfikacji generalnej

11. miejsce Business Presentation

2016

Bolid RT-07

FS United Kingdom

1. miejsce – Acceleration (combustion class)
5. miejsce – Design Event
5. miejsce – Endurance
5. miejsce w klasyfikacji generalnej

FS Germany

1.miejsce – Acceleration

FS Czech Republic

1.miejsce SkidPad
4.miejsce Autocross
8.miejsce Business Presentation

2015

Bolid RT-05. Samochód wystartował w zawodach FSAE Michigan 2015 w Stanach Zjednoczonych, FS United Kingdom, FS Germany oraz FS Hungary.
Bolid RT-06. Samochód wystartował w zawodach FS Czech Republic 2015.

FS United Kingdom 2015
3. miejsce – Acceleration
11. miejsce – Autocross
15. miejsce – Business Presentation
9. miejsce w klasyfikacji generalnej

Liczba zespołów biorących udział – 96

FSAE Michigan 2015
2. miejsce – Powertrain Development
5. miejsce – Acceleration
10. miejsce – Endurance
9. miejsce w klasyfikacji generalnej

Liczba zespołów biorących udział – 108

FS Germany 2015
5. miejsce – Acceleration
9. miejsce – Endurance
10. miejsce w klasyfikacji generalnej

Liczba zespołów biorących udział – 71

FS Hungary 2015
7. miejsce – Acceleration
8. miejsce – Endurance
11. miejsce – Cost Report
13. miejsce w klasyfikacji generalnej

Liczba zespołów biorących udział – 42

FS Czech Republic 2015
3. miejsce – Design Event (148 na 150 punktów)
(na 40 zespołów)
14. miejsce – Business Presentation
15. miejsce – Cost Report

2014

Bolid RT-05. Samochód wystartował w zawodach FS Italy 2014 oraz FS Czech Republic 2014.

FS Italy 2014
2. miejsce – Acceleration
11. miejsce w klasyfikacji generalnej

2013

Bolid RT-04. Samochód wystartował w zawodach FS United Kingdom 2013, FS Austria 2013 oraz FS Czech Republic 2013.

2012

Bolid RT-03. Samochód wystartował w zawodach FS Hungary 2012 oraz FS Germany 2012.

2011

Bolid RT-02. Samochód wystartował w zawodach FS United Kingdom 2011 oraz FS Germany 2011.

2010

Bolid RT-01. Samochód wystartował w zawodach FS United Kingdom 2010 oraz FS Germany 2010.

2009

Bolid RT-09. Projekt został zaprezentowany w 3 klasie zawodów FS United Kingdom 2009.